"Līdz ar 2020. gada 1. janvāri nodokļu politikas dēļ degvielas cenu starpība ar Lietuvu vien pieaugs līdz 10 centiem litrā. Jau pašlaik Latvijas degvielas tirdzniecības nozare zaudē konkurētspējā ar Lietuvu. Lietuvā vēsturiski un pašlaik akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem vienmēr ir bijušas zemākas nekā Latvijā, no 2020. gada 1. janvāra starpība ievērojami pieaugs," norādīja LDTA izpilddirektore.
Viņa uzsvēra, ka akcīzes nodokļa naftas produktiem politika būtiski negatīvi ietekmē un ietekmēs Latvijas degvielas tirdzniecības realizācijas apjomus, jo samazināsies konkurētspēja ar Igauniju un jo īpaši ar Lietuvu.
Līdz ar akcīzes nodokļa palielināšanu naftas produktiem no 2018. gada 1. janvāra ir ievērojami samazinājies naftas produktu realizācijas apjoma pieauguma temps. Ja 2017. gadā kopējais autodegvielu realizācijas apjoms pieauga par 5,17%, tad 2018. gadā vien par 1,19%. Ligere uzsvēra, ka minētais ir tieši saistīts ar akcīzes nodokļa palielinājumu, jo atbilstoši Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datiem reģistrēto transportlīdzekļu skaits arvien pieaug un arī ekonomiskā attīstība valstī ir augšupejoša.
LDTA izpilddirektore norādīja, ka degvielas tirgotāji 2018. gadā ļoti izjuta klientu plūsmas pārorientēšanos no Latvijas uz Lietuvu, jo īpaši kravu pārvadājumu segmentā un pierobežā ar Lietuvu. Ja 2017. gadā Lietuvā realizācijai tika nodoti 292 920 kubikmetri benzīna, tad 2018. gadā tie jau bija 310 208 kubikmetri, attiecīgi pieaugums ir par 5,9% benzīnam, iepretim Latvijā benzīna realizācija ir kritusies par 4% salīdzinājumā ar 2017. gadu. Tāpat Lietuvā 2018. gadā dīzeļdegvielas realizācija ir pieaugusi par 6,21% salīdzinājumā ar 2017. gadu, kamēr Latvijā – tikai par 2,49%.
"Ja Latvijā paaugstināsies akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem no 2020. gada 1. janvāra, vienlaikus Igaunijā un Lietuvā saglabājot esošās akcīzes nodokļa likmes, mēs zaudēsim daļu Igaunijas klientu un jo īpaši – vietējos klientus par labu Lietuvai, tādējādi veicinot Lietuvas degvielas tirdzniecības augšupeju un Lietuvas valsts budžeta ienākumus," pauda Ligere.
LDTA ir lūgusi Kariņu, Reiru un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju, strādājot pie valsts budžeta 2020 gadam, ņemt vērā minēto un atlikt paaugstināto akcīzes nodokļa likmju spēkā stāšanos no nākamā gada 1. janvāra. Tāpat LDTA lūgusi akcīzes nodokļa naftas produktiem politiku veidot, to sinhronizējot ar Lietuvas un Polijas akcīzes nodokļa likmēm, lai degvielas tirgotāji Latvijā saglabātu savu konkurētspēju starpvalstu līmenī. Pretējā gadījumā paredzams, ka valsts neiekasēs 20-40 miljonus eiro akcīzes nodoklī un 8-16 miljonus eiro pievienotās vērtības nodoklī. Negūtie ieņēmumi ir aprēķināti, pieņemot, ka patēriņa pieauguma samazinājums būs 4-8% robežās.